top of page

שקופים: כמעט אחד מכל שלושה הרוגים בתאונת דרכים – הולך רגל

31% מכלל הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2022 היו הולכי רגל, עלייה של 15% בהשוואה לחלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל הרוגי תאונות הדרכים בשנת 2021, כך עולה מדו"ח חדש שהכינה עמותת אור ירוק.

מטרת הדו"ח היא להציג את היפגעותם של הולכי הרגל בישראל בשנת 2022 ובחמש השנים האחרונות. הדו"ח בוחן את ההיפגעות בקרב אוכלוסיות הנמצאות בסיכון כמו גם נקודות התרופה המרכזיות הדורשות התייחסות. בנוסף, הדו"ח מציע פתרונות יישומים לשיפור המצב ולהקטנת מספרם ושיעורם של הולכי הרגל הנפגעים בדרכים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי הרגל בישראל הפכו לשקופים. הם נפגעים בשיעור גבוה מאוד בתאונות דרכים, כמעט אחד מכל שלושה הרוגים. זה קורה כי התשתית תוכננה עבור כלי רכב מבלי לקחת בחשבון את בטיחותם של הולכי הרגל. את האסטרטגיה הזאת חייבים לשנות ולשים את הולכי הרגל בראש סדר העדיפויות. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשנות את החשיבה ואת ההעדפה לכלי הרכב לשנות להעדפת בטיחותם של הולכי הרגל. יש לקדם הסדרי מיתון תנועה וריסון תנועה בשטחים עירוניים ובעיקר באזורים מרובים הולכי רגל ותיקים וילדים. ככל נאפשר להולכי הרגל עדיפות במרחב ובטיחות העירוני יותר ויותר יבחרו ללכת ברגל במקום לעשות שימוש ברכב הפרטי. על שולחנה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב מונחת תכנית אסטרטגית שתוביל לצמצום היפגעותם של הולכי הרגל. הולכי הרגל ימשיכו להיפגע ולשלם את המחיר היקר והטראגי כל עוד השרה לבטיחות בדרכים לא תאשר את התכנית מצילת החיים".

108 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 -עליה של 10%

108 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 לעומת 98 הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 – עליה של 10%. למרות שבשנת 2022 נרשמה ירידה בהרוגים בתאונות דרכים, מספרם של הולכי הרגל עלה. זו השנה השנייה ברציפות שבה נרשמת עליה בהולכי הרגל ההרוגים לאחר שנתיים ש לירידה.

476 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות (2022-2018), כמאה הולכי רגל שנהרגים בכל שנה בממוצע.

2,720 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2022, 604 נפצעו קשה

2,720 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2022, מתוכם 108 הרוגים ו-604 פצועים קשה. בחמש השנים האחרונות (2022-2018) נפצעו 14,703 הולכי רגל בתאונות דרכים, 2,941 הולכי רגל בממוצע בכל שנה, כ-600 הולכי רגל נפצעים קשה בממוצע מדי שנה.


אחד מכל שני הולכי רגל הרוגים – אזרח ותיק

43 הולכי רגל בגילאי 65 ומעלה נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022 – אוכלוסיית הגיל המרכזית שנהרגה בתאונות דרכים באותה שנה. 43% מכלל הולכי הרגל שנהרגו בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים הם אזרחים ותיקים ו- 15% הם ילדים עד גיל 14.


82% מכלל הולכי הרגל שחצו את הכביש נפגעו במעבר החציה

82% מכלל הולכי הרגל שחצו את הכביש בשנת 2022 נפגעו במעבר החציה, המקום אשר אמור להיות הבטוח לחציית כביש – עליה של 5% בהשוואה למספר הולכי הרגל שנפגעו במעבר החציה בשנת 2021.


18:00-19:00 - השעה המסוכנת ביום להולכי הרגל

47 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות בין השעות 19:00-18:00, השעה המסוכנת ביום. ניתן לשער כי חלק מהסיבות לכך ששעות הערב מסוכנות להולכי רגל, ושעה זו במיוחד הן החזרה מהעבודה, מפעילויות אחר הצהריים והימצאות מרובה במרחב העירוני.


שקופים: 70% מהולכי הרגל נפגעו בשל אי מתן זכות קדימה של הנהג

69% מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2021, נפגעו לאחר שהנהג לא זכות קדימה. על פי נתוני המשטרה, רק כ-10% מהולכי הרגל נפגעו בשל התנהגותם. כ-4% מהולכי הרגל נפגעו בזמן נסיעת הרכב לאחור. 3% נפגעו בשל אי ציות לרמזור וכ-14% מהולכי הרגל נפגעו בשל סיבה אחרת.

הולכי רגל הרוגים – השוואה בין לאומית:

על פי דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), שיעור הפחתת מספר הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל נמוך בהשוואה בין לאומית. ישראל נמצאת במקום ה-23 מתוך 30 מדינות אירופה במדד הפחתת מספר הולכי הרגל ההרוגים בין השנים 2018-2010. על פי הדו"ח רק שבע מדינות הציגו נתונים גרועים יותר מישראל. 22 מדינות אירופה הצליחו לצמצם את היפגעותם של הולכי הרגל בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מאשר בישראל.

שיעור הפחתת הולכי רגל הרוגים הולכי רגל בהשוואה למדינות אירופה

המלצות:

· יש לאמץ מדיניות מיתון וריסון תנועה להפחתת מהירות נסיעת כלי הרכב.

· יש לפעול להורדת מהירויות הנסיעה בשטח העירוני בעיקר בסביבת ריכוז גבוהה של ילדים ואזרחים ותיקים.

· יש לעשות שימוש נרחב באמצעים למיתון וריסון תנועה -פסי האטה, הגבהת מעברי חצייה, שימוש בתאורה

המבליטה את מעברי החציה, תמרורים ועוד.

· יש להגביר את האכיפה במיקוד על בטיחותם של הולכי הרגל ותיקים וילדים.

· יש ליצור הפרדה מקסימלית בין הולכי הרגל לכלי הרכב באמצעות שיפור המדרכות ושבילי הליכה, הרחבת

המדרכות, בניית מעברים עיליים ותחתיים להולכי רגל.

· יש להגביר את האכיפה, הן באמצעים טכנולוגיים והן באמצעות תוספת שוטרים וניידות.

· יש לעודד התקנה והטמעת טכנולוגיות רכב להגנת הולכי רגל.

bottom of page