top of page

147 בני אדם נפגעו בשנת 2019 בתאונות דרכים בשולי הכביש – עליה חדה של 50% בהשוואה לשנת 2018

147 בני אדם נפגעו בתאונות דרכים שאירעו בשולי הכביש בשנת 2019 – עליה חדה של 50% בהשוואה לשנת 2018 שבמהלכה נפגעו 98 בני אדם, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני משטרת ישראל.

בחינת פילוח הנפגעים חושף כי ארבעה בני אדם נהרגו בתאונות שוליים בשנת 2019 לעומת חמישה בשנת 2018. בנוסף 14 בני אדם נפצעו קשה בתאונות שאירעו בשול הדרך בשנת 2019 לעומת 24 בני אדם שנפגעו בתאונות שאירעו בול הדרך בשנת 2018.

נפגעים בתאונות בשול

בשנת 2019 נהרגו ארבעה בנים אדם, ארבע עשרה נפצעו קשה ומאה עשרים ותשעה נפצעו קל

בשנת 2018 נהרגו חמישה אנשים בתאונות שול, עשרים ואבעה נפצעו קשה ושבע עשרה נפצעו קל

בשנת 2017 נהרגו ששה עשר בני אדם, שבעה עשר נפצע קשה ושבעים וחמישה קל


· מקור: משטרת ישראל


בחינת התאונות שאירעו בשול הדרך מעלה כי 65 תאונות התחרשו בשנת 2019 בשול הדרך לעומת 61 תאונות שאירעו בשנת 2018 – עליה של ארבע תאונות (6%).

ארבע תאונות קטלניות (לפחות הרוג אחד) אירעו בשנת 2019 לעומת חמש תאונות קטלניות שאירעו בשול הדרך בשנת 2018. בנוסף, 12 תאונות קשות התרחשו בשול הדרך בשנת 2019 לעומת 21 תאונות קשות שאירעו בשנת 2018.


תאונות שהתרחשו בשול


ארז קיטה מנכ"ל אור ירוק: "בכל שנה משתמשי דרך רבים מקפחים את חייהם בתאונות שקורות בשולי הכביש. חייבים להעביר את המסר כי שולי הכביש הם לחירום בלבד וכל שניה שאדם נמצא בשוליים חושפת אותו לסכנה גדולה יותר. חייבים ליצור שוליים רחבים שיאפשרו עצירה בטוחה בשעת חירום, ובמקביל יש ליצור יותר מפרצי עצירה ופינות ריענון כדי שנהגים יעצרו במקום בטוח ולא בשול הדרך. חייבים להטמיע בקרב הנהגים את ההבנה כי עדיף להרוס את הצמיג ולא לעצור בשוליים ולסכן את החיים. אם כבר חייבים לעצור בשוליים –יש לשים משולש, אורות אזהרה, אפוד זוהר ולהתרחק מהרכב אל מעבר למעקה הבטיחות".



עצירת כלי רכב בשטח השול מוגבלת למקרי חירום, תקלה וחילוץ נפגעים או לצורך מילוי תפקיד צבאי, למטרת הורדת והעלאת נוסעים (בדרך שאינה מהירה) ולצורך עבודות פיתוח. נסיעת כלי רכב בשול מותרת לרכב שנאלץ לנסוע במהירות נמוכה בשל מטענו או בשל שיפוע הדרך (למניעת הפרעה לתנועה), ולתחבורה ציבורית על פי תמרור מיוחד. רוכבי אופניים בדרכים בין-עירוניות, ככלל, אמורים לנסוע רק בשוליים (אם הם סלולים ופנויים), ולהולכי רגל מותרת ההליכה בשוליים בניגוד לכיוון התנועה.

מחקרים הראו כי קיים קשר בין רוחב השול לבין התרחשות התאונות. שול ברוחב 1.5-2.25 מתקשר עם עליה בתאונות ואילו שול מעל 2.25 מטרים מתקשר עם ירידה בתאונות. מנתונים של בנק ישראל עולה כי תוספת של מטר אחד לשול הדרך מפחתיה את תאונות הדרכים ב-15%.

לרוחב שולי הכביש משקל מרכזי בצמצום הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. השוליים נמצאים בכבישים המהירים כך שעוצמת הפגיעה במהירות גבוהה היא קטלנית. כאשר כלי הרכב נמצא בשוליים, מטבע הדברים העיניים של הנהג נמשכות לכיוון השוליים ויחד איתם גם הרכב סוטה אל השול וכך הסכנה גדלה.

בחינת התפלגות תאונות קטלניות בשול הדרך (2013-2018):

· 69.1% מהתאונות אירעו בשל עצירה בשול הדרך.

· 22.3% מהתאונות הקטלניות אירעו בנסיעה בשול הדרך.

· 7.4% מהתאונות הקטלניות אירעו בהליכה בשול.

1.1% מהתאונות הקטלניות אירעו בעת החזרה מהשול אל נתיב הנסיעה

bottom of page